Greenhouse Best in Show x Sight Unseen

Tobias Berg

När norske designern Tobias Berg utsågs till Best in Show i Greenhouse av Sight Unseen var det resultatet av noggrant övervägda designprinciper och ett distinkt formspråk – där konstruktionen inte bara bär, utan också definierar möbeln.

Porträtt på Tobias Berg, vinnare av utmärkelsen Best in Show i Greenhouse
Tobias Bergs monter i Greenhouse.

Stort grattis Tobias – du ställde ut i Greenhouse i år och utsågs till Best in Show av Sight Unseen. Vad var det med din design som gjorde att du vann, tror du?

– Jag tror att det handlar om en kombination av koncept, materialval och formspråk. Jag vill skapa möbler som är tidlösa, men som också utmanar konventionella konstruktionsmetoder. Mitt arbete är inspirerat av arkitektur och ingenjörskonst – jag undersöker hur möbler kan byggas med minimal materialanvändning men ändå ha styrka, balans och ett starkt uttryck. Ett genomgående inslag i min design är att konstruktionen får definiera formen – det finns inga dolda fogar eller onödiga detaljer, utan en ärlig framställning av hur möbeln är byggd. Juryn nämnde också helheten i min presentation, så det var nog en kombination av produkterna, konceptet och hur allt paketerades i montern.

“A booth full of bangers”

Sight Unseen beskrev Bergs bidrag som ”a booth full of bangers” och lyfte fram hur hans arbete inte bara var marknadsredo – utan också en av de mest självsäkra debuterna de sett på år.  

Berg sökte till Greenhouse med bara en produkt, men uppmuntrades av juryn att skicka in fler, vilket gav honom möjlighet att både skapa nya verk och arbeta vidare med tidigare skisser.

– Jag undersökte olika produktkombinationer, skissade och ritade upp montern digitalt för att se vad som fungerade bäst rumsligt. Till slut blev tiden både min värsta fiende och bästa bundsförvant, den tvingade mig att fatta beslut och omvandla koncept till konkreta prototyper.

Det visade sig vara till hans fördel – redan innan mässan öppnade hade Berg licensierat sina möbler till Lunnheim, ett nystartat norskt möbelföretag som redan tagit hans stol Kollen i produktion.

Vad har Greenhouse betytt för dig?

– Greenhouse har varit en otroligt viktig plattform för mig. Inte bara för att visa upp mina produkter, utan också för att få värdefull feedback från branschen. Jag har träffat producenter, curatorer och andra formgivare som jag annars inte hade fått kontakt med. Synligheten har dessutom lett till konkreta möjligheter som jag ser fram emot att utforska vidare.

Dina bästa råd till någon som funderar på att söka till Greenhouse?

– Se till att ha ett tydligt koncept som visar vem du är som formgivare. För att få ut det mesta av Greenhouse bör du ha en klar idé om vad du vill uppnå – om det så handlar om att hitta en producent, få feedback eller skapa ett nätverk.

– Lägg tid på presentationen. Hur du visar upp ditt arbete är minst lika viktigt som själva produkten, det handlar om att berätta en historia och skapa en visuell helhet.

– Och kanske det viktigaste: var öppen för samtal. En av de bästa sakerna med Greenhouse är alla människor du möter och de oväntade möjligheter som kan uppstå genom dialog med branschfolk, journalister och andra utställare.

 

TEXT Eva Magnuszewska
FOTO Andy Liffner