Greenhouse mentorprogram

Mentorer 2025

Greenhouse mentorprogram erbjuder en unik chans att utvecklas med hjälp av en mentor med mångårig erfarenhet från branschen. De fristående formgivarna som ställer ut i Greenhouse får möjlighet att lämna in en intresseanmälan till den mentor de skulle vilja samarbeta med. Mentorn utvärderar sedan alla ansökningar och väljer den adept som de känner att de kan bidra med mest hjälp till. Under året håller mentorn och adepten regelbundet kontakt och diskuterar ämnen och frågor som adepten önskar rådgivning inom.

Formgivaren Emma Marga Blanche var en av mentorerna i vårt mentorprogram 2025.

Emma Marga Blanche, designer och grundare, Färg & Blanche

Adept: Roosa Ryhänen

Emma Marga Blanche är en fransk-svensk designer som 2010 grundade designstudion FÄRG & BLANCHE i Stockholm tillsammans med sin partner Fredrik Färg. Studion har samarbetat med välkända möbelföretag som BD Barcelona, Bernhardt Design, Gärsnäs, Johanson och Petite Friture. Förutom produktdesign skapar de även konst i limiterad upplaga och offentliga installationer. Kända för sitt experimentella förhållningssätt till material och tekniker balanserar de mellan handgjorda unika verk och kommersiell produktion. År 2023 skapade studion installationen The Yellow Thread för Sveriges ordförandeskap i Europeiska unionens råd i Bryssel.

 

Daniel Enoksson, designer

Adept: Formsdesign

Den svenska designern Daniel Enoksson studerade design vid Beckmans Designhögskola. Hans arbete rör sig i gränslandet mellan design och konstens oändliga värld. Hans studio, baserad i Stockholm, drivs av en kreativ approach med målet att skapa hållbara och tidlösa produkter. Under åren har han samarbetat med varumärken som HAY, Bebó Objects, Svenskt Tenn och Mono Light. Hans projekt, som Raw Industry och Luminary Lollipops, har ställts ut hos Cream Objects och Designgalleriet. Enoksson har även fått bemärkelsen “Graduate of the Year” av den brittiska tidningen Wallpaper.

Formgivaren Daniel Enoksson var en av mentorerna i vårt mentorprogram 2025.
Helene Ogeborg, som driver designföretaget Ogeborg, var en av mentorerna i vårt mentorprogram 2025.

Helene Ogeborg, VD, Ogeborg

Adept: Zuzana Zmatekova

Helene Ogebord har arbetat inom inredningsvärlden sedan 1988 och är den andra generationen att leda Ogeborg. Familjeföretaget firade 60 år 2023, och Helene har format Ogeborgs varumärke under de senaste 35 åren. Förutom sin roll som VD är hon drivande i företagets dagliga verksamhet, där hon bland annat utvecklar nya projekt och vidareutvecklar Ogeborgs kollektion. Hon har ett stort intresse för färg och har varit med i styrelsen för Svenskt Färgcentrum sedan 2017. Hennes utbildning inkluderar även miljöstudier, vilket har varit värdefullt för att vägleda företagets hållbarhetsstrategi.

 

Jonas Wagell, designer och grundare, JWDA

Adept: Tok Studio

Jonas Wagell fick upp ögonen för produktdesign under sina studier i grafik, tryck och typografi i tjugoårsåldern. Sedan dess har han utvecklat ett formspråk som är både enkelt och uttrycksfullt. Bland hans mest kända verk finns den kurviga Julep-soffan för Tacchini och de bästsäljande JWDA-lamporna för Audo Copenhagen, samt flera nyligen lanserade möbelkollektioner för Wendelbo. Wagells design kännetecknas av mjuka, inbjudande former som balanserar det moderna med det tidlösa.

Formgivaren Jonas Wagell var en av mentorerna i vårt mentorprogram 2025.
Simon Anund, medgrundare av designstudion Verk, var en av mentorerna i vårt mentorprogram 2025.

Simon Anund, designer och kreativ chef, VERK

Adept: Studio Lehn

Simon Anund är en designer och konstnär representerad av Berg Gallery. Mellan 2009 och 2019 undervisade han i möbeldesign och inredningsarkitektur vid Konstfack. Han är en av grundarna av möbelföretaget VERK, som har som mål är att producera högkvalitativa möbler, designade av skickliga formgivare och tillverkade i Sverige med svenska råmaterial, i strävan efter de mest hållbara produktionsmetoderna. VERK växte fram ur år av samtal om behovet av en mer medveten möbelproduktion i en tid då nyproduktion ofta känns onödig och klimatpåverkande.

Foto Lina Jushke